Involverande planering handlar om:
- Att planer tas fram och följs upp gemensamt av dem som ska utföra arbetet
- Att alla vet vilka deras arbetsuppgifter är och har inflytande över dem
- Att se planer som ömsesidiga löften, inte som order.
- Ökad detaljnivå i planen ju mindre tid det är till dess att arbetet ska utföras
- Att ta bort hinder och risker systematiskt så att endast sunda och säkra aktiviteter utförs
- När planerade aktiviteter inte slutförs, ta reda på orsaken och eliminera hindren – lär av avvikelser
- Att olika plannivåer har olika ägare
- Bygg en god företagskultur i hela organisationen, både på projektnivå och i projektet
Metoden är hämtat från ”Last planner”, med fyra planeringshorisonter i form av huvudtidplan, produktionstidplan, rullande tidplan och veckotidplan. En framgångsfaktor för att skapa möjligheter till involvering är att fördela ansvaret för de olika planeringsnivåerna på olika ledare. Dels för att ta till vara på respektive persons kompetens och dels för att jämna ut arbetsbelastningen i teamet.
De sju förutsättningarna 1. Rätt och tillräcklig information finns 2. Rätt hjälpmedel och utrustning är tillgänglig 3. Rätt material finns på rätt plats 4. Rätt medarbetare är tillgängliga 5. Rätt plats för aktivitet är ledig 6. Föregående aktiviteter är korrekt avslutade 7. De yttre förhållandena tillåter aktiviteten Plan Procent Utfört (PPU) PPU är ett sätt att mäta/stämma av hur många av de aktiviteter som vi angett ska utföras som verkligen blir utförda. Om en aktivitet inte blir utförd som planerat är det viktigt att dra lärdom om varför. Det ger en tydligare bild över oklarheter eller brist på besked som skapar osäkerhet, onödig tidsförskjutning och kostnad samtidigt som det bidrar till att vi kontinuerligt blir lite bättre. En orsaksanalys görs genom att använda metoden ”5 gånger varför” (fem frågor & fem svar). På så sätt identifierar vi problemen och jobbar med ständiga förbättringar. |
Läs mer om Veidekkes involverande synsätt och arbetssätt